CO ROBIĆ DALEJ?

PSYCHOLOGIA ZDROWIA

Home / 2018 / Październik

Jedzenie tego czego potrzebuje organizm to w pewnym sensie również dieta antystresowa. Brak pewnych składników pożywienia, a przede wszystkim niektórych witamin i soli mineralnych, może powodować większą podatność na stres oraz inne trudności w radzeniu sobie w pracy czy w szkole. Jeżeli dokuczają ci różne dolegliwości, masz złe samopoczucie, nie możesz się skoncentrować, jesteś zestresowany to być może brakuje ci pewnych składników odżywczych. Najlepiej, jeżeli potrzebne składniki przyswoisz w postaci naturalnej a nie sztucznych suplementów. Jedz więc jak najwięcej świeżych warzyw i owoców oraz żywności nieprzetworzonej. W takiej diecie powinny się znaleźć również białka, węglowodany, tłuszcze oraz woda i błonnik.   Gdy skarżysz się na złe samopoczucie Prawdopodobnie twój organizm odczuwa brak magnezu. Magnez działa korzystnie na centralny układ nerwowy a także podnosi poziom serotoniny. Natomiast jego brak powoduje nadmierną nerwowość czy poirytowanie, a także zaburzenia snu czy trudności w koncentracji. Istnieją uzasadnione podejrzenia, iż niedobór magnezu w diecie może prowadzić do depresji. Najlepszymi źródłami magnezu są: kasza gryczana, pestki dyni, kakao, szpinak, biała fasola, orzechy, nasiona, rukola, mąki pełnoziarniste, jarmuż, gorzka czekolada, banany czy awokado, makrela, dorsz. Suplementacja magnezem może mieć więc wiele korzystnych skutków dla zdrowia. Działanie uspokajające ma także potas i wapń. Najlepsze źródła wapnia w pokarmach to: produkty mleczne, orzechy, migdały, sezam.   Gdy nie potrafisz się skoncentrować Uzupełnij witaminy z grupy B. Przede wszystkim witaminę B1, której brak objawia się brakiem energii, uczuciem ciągłego zmęczenia, drażliwością, bólami głowy oraz bólami klatki piersiowej. Brak witaminy B6 powoduje bóle mięśni, tiki i drżenia. A dostarczenie tych witamin zdecydowanie poprawi funkcjonowanie układu nerwowego oraz zwiększy twoją odporność na stres. W witaminę B6 bogata jest fasola, kapusta, soczewica, łosoś. Brak witaminy B12 może doprowadzić do anemii, depresji a nawet w skrajnych przypadkach do paraliżu. Powinieneś ją zażywać w stanach wyczerpania fizycznego i psychicznego. Stosowanie jej zdecydowanie poprawi nastrój i uspokoi. Znajduje się przede wszystkim w

READ MORE
POST TAGS:

Jednym z najlepszych sposobów utrzymania zdrowego ciała jest włączenie do codziennej diety superżywności. Są to specjalne produkty, obejmujące artykuły spożywcze, które odżywią twoje ciało w maksymalnie dużym stopniu i są wyjątkowo zdrowe. To właśnie super żywność może znacząco poprawić twój ogólny stan zdrowia, podnieść poziom twojej energii a także poprawić funkcjonowanie układu odpornościowego. Innym dodatkowym atutem będzie wewnętrzne oczyszczenie ciała z toksyn. Dzieje się tak dzięki temu, że super żywność dostarczy ci większą niż inne produkty, dzienną dawkę protein, witamin, minerałów oraz najważniejszych kwasów tłuszczowych. Gdy wyłączysz ze swojej codziennej diety przetworzone, paczkowane produkty a zamiast tego zastosujesz pełnowartościową dietę a także włączysz super produkty to będziesz na najlepszej drodze do odnowy własnego ciała. Zaliczane są do tych produktów m.in: jagody, orzechy, nasiona, zielone warzywa, owoce cytrusowe, tłuste ryby (nasiona chia, jagód goji, spirulina, pyłek pszczeli, kakao, jarmuż, szpinak, granat, czosnek, siemię lniane, awokado, orzechy włoskie).     Co przyniesie twojemu zdrowiu i ciału super żywność? Super żywność wzmocni twój układ odpornościowy Aby twój układ odpornościowy mógł się bronić przed wszelkiego rodzaju wirusami czy infekcjami a także aby mógł funkcjonować na optymalnym poziomie, potrzebuje do tego właściwego odżywienia. I tu właśnie to co jesz, odgrywa ogromną rolę. Zamiast przyjmowania sztucznych suplementów, możesz spożyć kilka super produktów, tak aby twoje ciało miało wszystko czego potrzebuje do zwalczania chorób oraz mogło funkcjonować na możliwie najlepszym poziomie.     Super żywność pomoże ci zachować młody wygląd Jeżeli chcesz zachować młody wygląd skóry, nie ma nic lepszego niż włączenie do własnej diety przeciwutleniaczy pochodzących z super produktów. To właśnie antyoksydanty chronią skórę przed przedwczesnym starzeniem się poprzez zwalczanie wolnych rodników, które to uszkadzają komórki a w szczególności zawarty w nich kolagen. Ponadto wolne rodniki odwadniają skórę i powodują przedwczesne pojawienie się zmarszczek. Gdy w twoim  ciele będzie  znajdować się wystarczająca ilość antyoksydantów, to uda im się te wolne rodniki zneutralizować, i zapobiec oznakom

READ MORE
POST TAGS:

Za oknem szaro ponuro i zimno. Najchętniej w taką pogodę wtulilibyśmy się w fotel, przykryli kocem i z herbatą w kubku zatopili w nostalgii na całego. Jak w takiej sytuacji dodać sobie energii i pozostać aktywnym. Wszyscy pragniemy mieć jej więcej gdyż w dzisiejszych czasach zapotrzebowanie na energię gwałtownie wzrosło i coraz bardziej zwiększa się tempo naszego życia. W dawnych czasach ludzie czerpali ją z pełnowartościowej żywności a dziś zalewa nas fala napojów energetyzujących lub innych preparatów w proszku, które zawierają nienaturalne składniki i powodują, że po początkowym szybkim wzroście energetycznym, nagle całkowicie opadniemy z sił.   Przedstawię ci kilka najważniejszych zasad, które pomogą ci przeżywać każdy dzień na możliwie wysokich obrotach : 1. Zadbaj o odpowiedni poziom witaminy D Naturalne światło słoneczne zmniejsza w organizmie poziom stresu oraz obniża ciśnienie krwi. Dodatkowo odpowiednia dawka słońca pobudza w nas produkcję serotoniny, a to ma pozytywny wpływ na nastrój oraz poziom energii. Od zapewnienia organizmowi odpowiednich ilości witaminy D zależy także zdrowie kości oraz zębów. To właśnie witamina D zwiększa przyswajalność wapnia w organizmie. Mocne i zdrowe kości pomogą ci uchronić się przed złamaniami oraz degeneracją układu kostnego, która następuje wraz z wiekiem. Z odpowiedniej dawki witaminy D skorzysta również twój układ odpornościowy, gdyż witamina ta uczestniczy w utrzymaniu prawidłowego stanu komórek immunologicznych a także całego układu nerwowego. Dlatego poziom witaminy D jest tak ważny, a w okresie jesienno-zimowym zaleca się przyjmowanie jej formie suplementów diety.   2. Wypij szklankę wody Odwodnienie to jedna z przyczyn zmęczenia dlatego gdy zadbasz o regularne picie wody w ciągu dnia, pomoże ci to funkcjonować na optymalnym poziomie. Woda nie tylko sprzyja produkowaniu energii przez komórki, lecz pełni wiele bardzo ważnych funkcji w organizmie. To właśnie obecność wody umożliwia rozprowadzanie składników odżywczych po wszystkich komórkach naszego ciała a także zdolność wydalania z organizmu toksyn. Jeżeli w twoim organizmie zabraknie wody, będziesz czuł

READ MORE
POST TAGS:

Część osób zatraciło poczucie umiaru w jedzeniu, od kiedy żyjemy w czasach, w których żywność jest łatwo dostępna, jest praktycznie zawsze pod ręką gdy jej potrzebujemy. Ale cichym pragnieniem każdego z nas jest jedzenie z umiarem a jednocześnie odczuwanie przyjemności z jedzenia. Jedzenie posiłków powinno być ważnym aspektem życia a jego celem ma być utrzymanie nas przy życiu i dobrym zdrowiu. Ważne jest zatem wypracowanie pewnych zasad w zakresie odżywiania, a niekoniecznie stosowanie ograniczeń lub diet odchudzających. Jest to ważne gdyż jedząc wtedy, kiedy jesteśmy głodni i tylko tyle aby zaspokoić głód, możesz odzyskać wewnętrzną równowagę. Najważniejsze jest aby dać swojemu ciału czas na domaganie się pożywienia.   Dlaczego więc często jemy więcej niż domaga się nasze ciało? Dzieje się tak, gdyż utraciliśmy naturalną zdolność odbierania i reagowania na sygnały płynące z naszego ciała. Musimy więc ponownie nauczyć się jedzenia we właściwy sposób. Trzeba się wsłuchać w swoje ciało i nauczyć się rozpoznawać to kiedy jesteśmy głodni, a kiedy syci. A to oznacza również to, że nie należy jeść, kiedy nie odczuwamy głodu, nawet jeśli chodzi o główne posiłki takie jak śniadanie. Jedząc posiłki zawsze wtedy, gdy nie jesteśmy głodni doprowadzimy do tego, że zjemy za dużo i nie sprawi to żadnej przyjemności. To właśnie skoncentrowanie się na własnych odczuciach głodu i sytości jest najważniejszym sposobem jeśli chodzi o utrzymanie stałej wagi ciała. Ciało same w sobie ma najlepszą zdolność samoregulacji,jedyne co trzeba zrobić to właściwie odczytać dawane przez nie sygnały.   Jak jeść mniej? 1.Najlepszym rozwiązaniem, które pozwoli ci na spożywanie prawidłowych ilości jedzenia, potrzebnych twojemu ciału jest przede wszystkim odkrycie na nowo prawdziwej przyjemności spożywania pokarmów oraz nauczenie się powolnego jedzenia. Niezbędne jest tu spędzenie 20 minut czasu na przeżuwaniu pokarmu, po to aby twój mózg wysłał sygnał ciału, że jest ono najedzone. Aby jeść mniej w ciągu tych 20 minut, trzeba brać do

READ MORE
POST TAGS:

Być sobą to na pewno jest proces, w którym stopniowo, warstwa po warstwie zdejmujemy różne maski, pozy i oczekiwania innych ludzi. Jest to w pewnym sensie nauka doświadczania siebie, gromadzenia informacji o sobie. Trzeba po prostu wsłuchać się w siebie, poznać swoje możliwości, przyjrzeć się im oraz wykorzystać  tę wiedzę by zrealizować wszystkie swoje cele i marzenia.    "Weź życie w swoje ręce, w końcu jest ono twoje. Nie jesteś tu aby spełniać oczekiwania innych. Nie żyj życiem swojej matki, nie żyj życiem swojego ojca.  Żyj po swojemu" - Osho   Jak to osiągnąć? 1.Po pierwsze najlepiej jest spojrzeć na siebie sceptycznie, chodzi o takie sytuacje w których jesteśmy na swój temat pewni i potraktować te informacje o sobie jako przypuszczenia, które nie są ani stałe, ani prawdziwe i zawsze mogą ulec zmianie.   2.Po drugie spróbuj przekroczyć dotychczasową wizję siebie, i spojrzeć na siebie z zewnątrz jako obserwator. Obserwuj swoje zachowanie i traktuj je jako coś ogólnego a nie jak swoje własne. Zadaj sobie pytanie, czego dowiedziałby się ktoś inny, patrząc z boku na to co robisz.   3.Kolejną rzeczą jest to aby czasami zapytać innych. To inni ludzie obserwują twoje zachowanie i mogą widzieć twoje ukryte motywy, którymi się kierujesz a sam ich sobie nie uświadamiasz. Badania wskazują, że ludzie mają zgodne ale i odmienne opinie o swoich cechach, a dodatkowo te opinie lepiej niż twoje własne pozwalają przewidzieć zachowanie. Warto więc je znać, to przybliży cię do celu jakim jest poznanie siebie.   4.Kolejną rzeczą, która zbliży cię w tej drodze oraz poszerzy twoją świadomość jest uwolnienie się od zależności od innych. Uwolnienie się od innych oznacza, że nie powielamy ich opinii ani poglądów i nie zabiegamy za wszelką cenę o ich aprobatę.   5.Pomocne okazuje się również to, że dajemy sobie przyzwolenie na różne sprzeczności w sobie. Wszystkie te rzeczy są ważną informacją i mówią ci coś ważnego o

READ MORE
POST TAGS:

Okresowa głodówka Post i głodówka są od wieków stosowane w wielu kulturach w celu uzdrowienia ciała i pięknego wyglądu. wydaje się to niezgodne z tym czego nas nauczono, że dla zdrowia potrzebujemy trzech porządnych posiłków w ciągu dnia. Jednak liczne badania wskazują na to, że głodówka ma wieloraki, często bardzo dobry wpływ na organizm. Podczas głodówki organizm odzyskuje równowagę. Naturalnie zachowujemy post w nocy, podczas którego ciało się regeneruje. Taki właśnie podobny skutek ma okresowa głodówka. Pozwala ona organizmowi przekierować siły z trawienia na odnowę i odtrucie, a to korzystnie wpływa zwłaszcza na wątrobę i nerki. Podczas głodówki czy postu ulegają przyspieszeniu inne procesy zachodzące w organizmie, a to sprzyja rozwiązaniu problemów zdrowotnych. Jest to bardzo dobra metoda i prosta do zrealizowania gdy potrzebujemy zregenerować organizm. Naukowcy odkryli, że post trwający zaledwie trzy dni, może zregenerować cały ludzki układ odpornościowy i zapewnić zdrowe życie.Badania wykazały, że post nie tylko zmusza organizm do korzystania z zapasów glukozy i tłuszczu, ale także rozkłada znaczną część białych krwinek, a to doprowadza do regeneracji nowych komórek układu odpornościowego. Daj więc swojemu ciału odpocząć od trawienia, choćby jeden dzień w miesiącu a to na pewno dobrze mu zrobi.   Dużo ruchu Drugim najważniejszym czynnikiem potrzebnym do zachowania zdrowia jest ruch i aktywność. Ćwiczenia dają o wiele więcej niż tylko sprawność fizyczną ale także lepsze krążenie. Nasze ciała zostały stworzone do ciągłego ruchu, więc gdy go zażywasz, poprawiasz natlenienie organizmu i przyspieszasz dostarczanie składników odżywczych tam, gdzie są one potrzebne. Ćwiczenia wspomagają też odtrucie organizmu i przepływ limfy, co skutkuje zdrowym i pięknym wyglądem a także ładną zdrową cerą. Gdy się ruszasz, toksyny z organizmu są usuwane o wiele szybciej. Jeśli chodzi o rodzaj aktywności, wybierz taką która ci najbardziej odpowiada. Na przykład joga przydaje się do rozciągania napiętych mięśni oraz do pozbycia się toksyn a także stłumionych emocji. Taniec

READ MORE
POST TAGS:

Jagody Acai Jagody Acai są to owoce euterpy warzywnej i jest to obfite źródło przeciwutleniaczy. Mają one niezwykle dobroczynny wpływ na skórę, zwalczają postarzające cię wolne rodniki, wspomagają produkcję kolagenu a także odświeżają cerę. Jagody te charakteryzują się wysoką zawartością kwasów tłuszczowych omega (są one niezmiernie przydatne odporności i dla prawidłowej pracy serca i układu krwionośnego), bardzo wysoką zawartością białka, a także zbawiennych dla zdrowia makro- i mikroelementów.   Miód manuka Miód ten jest wytwarzany przez pszczoły z pyłku kwiatów krzewu manuka, rosnącego w Nowej Zelandii i Australii. Posiada on naturalne właściwości antybakteryjne, działa na wiele opornych bakterii i wirusów w jelitach, a to przekłada się na dobry stan całego organizmu oraz wygląd skóry. Ma on silne właściwości przeciwzapalne, łagodzi podrażnienia skóry, a nawet przewlekłe infekcje. Przywraca on właściwe ph skóry, wspomaga usuwanie martwego naskórka, oczyszcza pory i łagodzi stany zapalne. Można go stosować bezpośrednio na skórę, jako lek na trądzik. Możesz nałożyć cienką warstwę miodu na twarz jak maseczkę, pozostawić na 5 minut a następnie zmyć. Zwróć uwagę na to aby miód manuka był dobrej jakości, kupuj ze sprawdzonych źródeł.   Kombucza Jest to napój o orzeźwiającym, lekko słodkawym smaku, uzyskiwany ze słodzonej herbaty poddanej fermentacji przez tak zwany grzybek herbaciany, zwany też grzybkiem japońskim. Taki napój wspomaga rozwój dobroczynnych bakterii w jelitach, a także usuwa z organizmu metale ciężkie i inne toksyny. Dzięki temu twoja skóra będzie wolna od wyprysków oraz będzie miała młodzieńczy wygląd. Poprawi się również jej elastyczność, jędrność i koloryt. Kombucha pita regularnie pomocna jest przy leczeniu łuszczycy, egzemy i trądziku.   Nasiona szałwii hiszpańskiej (chia) To naprawdę wspaniały pokarm, pełen witamin, mikroelementów i innych składników regenerujących skórę. Nasiona te są świetnym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, a także wszystkich aminokwasów egzogennych, które to właśnie odbudowują tkanki i przywracają skórze blask. Ze względu na dużą zawartość błonnika (ok. 25%), który działa korzystnie na układ

READ MORE
POST TAGS:

Domowe sposoby na kaszel, który jest reakcją obronną organizmu. Gdy kaszlesz może być to sygnał, że twój organizm walczy z chorobą lub infekcją. To  dzięki odruchowi kaszlu organizm chroni drogi oddechowe przed szkodliwymi czynnikami. Jest to bardzo złożony proces a przyczyny kaszlu mogą być bardzo różne. Ale jeśli chodzi o różnego rodzaju infekcje tak popularne w sezonie jesienno-zimowym, warto poznać naturalne sposoby łagodzenia tego nieprzyjemnego objawu oraz przygotować domową apteczkę i mieć w niej naturalne syropy, które każdy samodzielnie może zrobić i je zastosować. Oto domowe sposoby na kaszel : Syrop z cebuli i miodu - cebula zawiera dużo lotnych olejków, witamin (witaminę C) i minerałów (cynk, krzem, siarka). Pół szklanki miodu i 3 pokrojone cebule wymieszaj i odstaw na kilka godzin a następnie pij kilka łyżeczek dziennie.     Syrop czosnku i cytryny - czosnek działa antybakteryjnie a taki syrop pomaga oczyścić drogi oddechowe i odkrztusić wydzielinę. Do szklanki przegotowanej ciepłej wody dodaj zmiażdżony ząbek czosnku, dwie łyżki miodu i sok z jednej cytryny. Pij dwa razy dziennie po 2 łyżeczki.     Syrop z chrzanu - chrzan ma właściwości bakteriobójcze, działa wykrztuśnie i udrożnia drogi oddechowe. Aby go zrobić dodaj dwie łyżki startego korzenia do połowy szklanki ciepłej wody, następnie dodaj miód. Pij dwa razy dziennie po jednej łyżeczce.     Sok z cytryny i oliwy z oliwek - to prawdziwy eliksir zdrowia, jest świetnym źródłem witamin i minerałów i posiada właściwości przeciwzapalne.  Do pół szklanki oliwy z oliwek dodaj wyciśnięty sok z jednej cytryny. Pij go kilka razy dziennie lub dodawaj do sałatki.     Herbatka imbirowa -  imbir świetnie rozgrzewa i działa przeciw zapalnie a także leczy infekcje i łagodzi ból gardła. Kilka plastrów świeżego imbiru zalej wodą i gotuj kilkanaście minut, następnie po ostudzeniu możesz dodać miód lub inny syrop owocowy. Pij go dwa razy dziennie.     Syrop z kopru włoskiego - ma właściwości przeciwzapalne, bakteriobójcze, przeciwgorączkowe i wykrztuśne. Do łyżki

READ MORE
POST TAGS:

Klucz do szczęścia. Według profesor Sonji Lyubomirsky z Uniwersytetu w Kalifornii wdzięczność zapewnia trwałe poczucie szczęścia. By go doświadczyć każdego dnia, trzeba tylko przypomnieć sobie za co jesteś wdzięczny - światu, losowi, innym ludziom, Bogu. A następnie powiedzieć im o tym, podziękować a także spisać je w specjalnym dzienniku wdzięczności. Wdzięczność jest czymś bardzo ważnym, jest to szczególna cnota, od której zależy czy nasze życie będzie dobre. Obok wdzięczności są także inne cnoty takie jak mądrość, miłość, nadzieja a posiadanie ich wszystkich przyczyni się do ogólnego dobrostanu. Wdzięczność doda ci sił a także pomoże skutecznie radzić sobie w obliczu wyzwań i trudności a także zredukuje ryzyko depresji i zaburzeń lękowych.     Jak to się dzieje, że okazywanie wdzięczności powoduje, że czujemy się bardziej szczęśliwi? Przeprowadzone badania sugerują, że ćwicząc okazywanie wdzięczności, możemy zwiększyć nasze poczucie szczęścia nawet o 25 procent. Co ciekawe odczuwanie wdzięczności wpływa pozytywnie nie tylko na samopoczucie psychiczne, ale i fizyczne. Osoby, które odczuwają wdzięczność, są bardziej zadowolone, patrzą w przyszłość z większym optymizmem oraz mają lepszy sen. Co więcej, wyrażanie wdzięczności podnosi poczucie własnej wartości, hamuje gniew a także poczucie krzywdy. To właśnie okazywanie wdzięczności zbliża ludzi do siebie oraz pomaga w dawaniu sobie nawzajem oparcia. Jak można wyrażać wdzięczność? Wdzięczność to nie tylko mówienie "dziękuję" ale jest to również radość z tego, co się dostało od losu czy od ludzi. Gdy jesteśmy radośni i zadowoleni, mamy ochotę odwzajemnić otrzymaną dobroć. A to wzbogaca nas wewnętrznie i rodzi szczodrość. Dzięki temu chętnie się dzielimy otrzymanymi darami i nie zastanawiamy się czy jest to doceniane czy nie. Dla niektórych osób okazywanie wdzięczności może okazać się trudne. Na przykład dla tych, którzy uważają się za samowystarczalnych, i niepotrzebujących nikogo. Z wyrażaniem wdzięczności mają również problemy osoby pochłonięte sobą i przekonane o własnej wielkości. Czyjaś pomoc w tym momencie upokarza je, a taki rodzaj

READ MORE
POST TAGS:

Nie ma chyba na świecie osób które nie lubią czekolady. Więc na pewno wszystkich ucieszy informacja, że czekolada ma dobroczynny wpływ na skórę i cały organizm. Oczywiście chodzi o czekoladę wysokiej jakości niesłodzoną lub taką z niewielką ilością cukru gorzką, o zawartości kakao przynajmniej 85 procent (im więcej kakao tym lepiej). Taka czekolada ma w sobie mnóstwo przeciwutleniaczy, które to właśnie zapewniają skórze wspaniałą kurację przeciwstarzeniową. Gorzka czekolada dobrej jakości, bogata w składniki odżywcze, chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego, a przy tym regeneruje ją i wzmacnia.   Czekolada ma również właściwości przeciwzapalne, co jest niezwykle pomocne w walce z takimi dolegliwościami skórnymi jak trądzik różowaty czy egzema. Gorzka czekolada jest produktem o stosunkowo niskim indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym, dzięki czemu polecana jest osobom chorym na cukrzycę. Obecne w czekoladzie flawonoidy z rodziny polifenoli mogą hamować utlenianie cholesterolu LDL. Możliwe jest także, że tłuszcze zawarte w kakao i wysokiej jakości czekoladzie (nie zawierającej kwasów tłuszczowych o konfiguracji trans oraz sztucznych kwasów krótko-łańcuchowych) chronią przed nowotworem piersi.     Powszechnie wiadomo również to, że czekolada stymuluje wytwarzanie dopaminy, hormonu odpowiedzialnego za poczucie błogości i szczęścia. Ale to nie wszystko, czekolada stymuluje też produkcję neuroprzekaźników poprawiających nastrój. Nic więc dziwnego, że sięgamy po nią w chwilach gdy potrzebujemy pocieszenia. Obniżenie poziomu hormonu stresu, kortyzolu spowoduje, że twoja skóra nie ucierpi wskutek rozpadu kolagenu, a to właśnie powoduje stres. Jest duża zależność między tym jak się czujesz a tym jak wygląda twoja skóra. Jakie inne właściwości ma czekolada? Wywołuje ona odczucie sytości i pomaga otrzymać lepsze rezultaty w testach wytrzymałościowych. Czekolada powoduje wydzielanie endorfin, produkowanych w mózgu i rdzeniu kręgowym, które to łagodzą ból.Trzeba jednak pamiętać, że zbyt duże ilości spożywanej czekolady mogą prowadzić do otyłości. Dzienna dawka czekolady powinna wynosić maksymalnie 50 g.Stwierdzono, że spożywanie czekolady może być związane z obniżeniem ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia. Jedz

READ MORE
POST TAGS: