CO ROBIĆ DALEJ?

PSYCHOLOGIA ZDROWIA

Home / Psychologia  / Dlaczego diety nie działają – poznaj najważniejsze powody

Dlaczego diety nie działają – poznaj najważniejsze powody

Bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę diety. Nielicznym osobom dzięki różnym dietom, udało się zrzucić nieco kilogramów i nie powrócić do dawnej wagi a większości osobom jednak to nie wyszło.I nie ma co się oszukiwać, wszystkim się to zdarza nawet najlepszym. Dosłownie co chwila ukazują się nowe metody i nowe diety odchudzające i wydają się one bardzo pociągające gdyż obiecują pożegnanie się z kilogramami w bardzo prosty sposób. Ale jednak bardzo szybko okazuje się, że taka bardzo kusząca dieta nie zapewniła tego co obiecywała, dodatkowo jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że zyskasz dodatkowe kilogramy. Badania nad dietami pokazują, jeden główny wniosek – jednym z głównych prognostyków otyłości jest – tak dokładnie jak się już domyślasz – stosowanie diety.

Dlaczego tak się dzieje? Oto główne powody dlaczego diety nie działają:

1. Im więcej myślisz o diecie, tym bardziej chce ci się jeść

W momencie kiedy jesteś przekonany, że powinieneś ograniczyć ilość pożywienia albo wystrzegać się określonych produktów, przeważnie masz ochotę sięgać właśnie po to jedzenie. Takie zaabsorbowanie jedzeniem jest właśnie nieuniknionym skutkiem stosowania diety. Psychologowie nazywają to zjawisko – zaabsorbowanie pewną myślą wynikające z prób stłumienia jej – “przetwarzaniem paradoksalnym”. To zjawisko zbadał i opisał psycholog z Harvardu, Daniel Wagner. Badani w jego eksperymentach nie tylko nie byli w stanie powstrzymać się od myślenia o białych niedźwiedziach, ale też lepiej pamiętali rzeczy, o których mieli zapomnieć, byli rozproszeni tym bardziej, im silniej próbowali się skoncentrować i wyjątkowo pobudzeni, gdy zachęcano ich do zrelaksowania się. Chodzi w tym po prostu o to, że im usilniej starasz się nie myśleć na przykład o cieście czekoladowym, tym skuteczniej skupiasz na nim swoją energię umysłu. Po prostu nie jest możliwe całkowite odstawienie jedzenia, gdyż jest ono niezbędne nam do życia i nie sposób przestać nim myśleć.

 

2. Stosowanie diet negatywnie wpłynie na twój metabolizm

Gdy jesz mniej bo jesteś na diecie, twój metabolizm będzie stopniowo zwalniał i wtedy łatwo ci będzie przybrać na wadze. Jest to jedna z przyczyn, dla której osoby uzależnione od diet, często narzekają, jak bardzo jest zrzucić ostatnie dwa kilogramy. W miarę jak chudną, ich organizmy działają na ich niekorzyść, przygotowując się na ewentualność głodowania. “Efekt jojo” albo huśtawka nałogowego odchudzania się i na przemian chudnięcie i tycie – zakłócają działanie twojego metabolizmu. Takie powtarzające się zaburzenia powodują, iż organizm coraz bardziej uodparnia się na chudnięcie. Dlatego właśnie nałogowe odchudzanie się może zmniejszyć zdolność do wydajnego metabolizowania pokarmu. Krótko mówiąc taka postna dieta spowoduje jedynie szybki powrót do dawnej wagi.

 

3. Dieta to krótkotrwałe poświecenie bez nagrody

Przechodząc na dietę, większość osób myśli, że jedynie chwilowo zmienia swoje nawyki żywieniowe, że na krótki czas odstawia “złe” jedzenie, do czasu aż zrzuci nadprogramowe kilogramy. A potem kiedy schudnie, dieta się skończy i będzie mogła powrócić do tego, co jadła wcześniej. W tym scenariuszu za poświecenie, jakim jest jedzenie mniej czy innego pożywienia, otrzymasz nagrodę, w postaci niższej wagi. Nie jest to jednak strategiczne podejście do spadku i kontroli masy ciała, gdyż sukcesu nie powinno się mierzyć liczą zrzuconych kilogramów w ciągu krótkiego czasu. Poczujesz się lepiej ale tylko przez chwilę, gdyż po powrocie do twojego normalnego odżywiania odzyskasz z powrotem stracone kilogramy. Spadek masy ciała nie jest czymś co możesz osiągnąć po jednym dniu ani nawet tygodniu. Zrównoważone odchudzanie wymaga jednak długotrwałego myślenia i kontroli masy ciała.

 

4. Diety sprawiają że czujesz się źle

Tym co większość osób na diecie doświadcza są negatywne emocje a nawet rozpacz, gdy staje na wagę i nie widzi żadnych zmian a nawet wzrost masy ciała.Może to być spowodowane różnymi czynnikami takimi jak pora dnia, zmiany hormonalne czy zatrzymaniem wody w organizmie. Niektórzy bardzo się tym przejmują i spowoduje to spadek poczucia własnej wartości oraz poczują się źli, słabi czy leniwi. Jednym słowem będą coraz bardziej przekonani o własnej nieatrakcyjności. W dłuższej perspektywie spowoduje to przygnębienie i więcej stresu. Wybierz więc coś co pomoże ci poczuć się lepiej.

 

5. Stosowanie diet daje złudną nadzieję

Zwykle zaczyna się dobrze, rozpoczynasz dietę i cieszysz się z podjęcia próby zmiany czegoś w swoim życiu co nie daje ci zadowolenia, czyli wagi ciała.Przechodzisz cały cykl, z którego czerpiesz złudną nadzieję, że schudniecie jest możliwe.Ale z czasem pojawiają się trudności ( imprezy, spotkania, brak czasu na przygotowanie posiłków), jakieś inne okoliczności sprawiają, że nie jesteś w stanie trzymać się określonego planu i wszystko zaczyna się sypać.Jeżeli twoja dieta nie zezwala na jakiekolwiek odstępstwa od planu i nie przewiduje zmieniających się okoliczności wówczas jest ona z góry skazana na niepowodzenie. Większość osób w tym momencie obwinia samych siebie i myślą, że jeśli następnym razem bardziej się postarają na pewno się uda i ponownie rozpoczynają cały mechanizm od nowa. Dlatego odpuść sobie i ciesz się życiem.

 

POST TAGS:

anna@corobicdalej.pl

Oceń artykuł