CO ROBIĆ DALEJ?

PSYCHOLOGIA ZDROWIA

Home / Psychologia  / Zmęczenie psychiczne – jak sobie radzić?

Zmęczenie psychiczne – jak sobie radzić?

zmęczenie psychiczne

Zmęczenie psychiczne. Wielu ludzi cierpi na chroniczne zmęczenie, które można określić jako wyczerpanie. Jest to bardzo ważny sygnał, który ostrzega nas i chroni jeśli dopuścimy je do głosu. Takie poczucie przytłoczenia sprawami codziennymi wywołuje w nas niepokój i stres a także wpływa na nasz nastrój. Zmęczenie jest mechanizmem regulacyjnym i adaptacyjnym. Ponieważ z jednej strony chroni nas przed nadmiernym wysiłkiem a z drugiej zmusza nas do odpoczynku, który pozwoli nam odbudować zasoby energii. Poprzez odpoczynek, sen i właściwą dietę możemy szybko złagodzić jego objawy. Ze zmęczeniem psychicznym sprawa jest bardziej skomplikowana. Gdy jesteśmy zmęczeni psychicznie odczuwamy wypalenie wewnętrzne i całkowity brak energii a także bezsenność. 

Zmęczenie psychiczne – przyczyny

Zmęczenie psychiczne pojawia się, gdy wyczerpiemy nasze zasoby uwagi, koncentrując się na czymś, co zupełnie nas nie interesuje lub gdy dociera do nas zbyt wiele bodźców – np. jak w trakcie maratonu 3D. Zmęczenie psychiczne może także wynikać z “niedopasowania”. To oznacza brak zgodności między celami lub preferencjami u danej osoby a oczekiwaniami i wymaganiami jej stawianymi. Takie niedopasowanie prowadzi do wyczerpania i może być to sygnał wypalenia zawodowego. Takie wypalenie unieszczęśliwia daną osobę a także obniża jej efektywność w pracy i jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia.

 

Co można zrobić gdy jesteśmy wyczerpani pracą? Przede wszystkim należy wprowadzić zmiany w swoim życiu. Może to być wyjazd, przeprowadzka, podjęcie innej pracy czy też zmiana zakresu obowiązków w pracy obecnej. Sposobem na wypalenie może być także znalezienie pasji lub hobby, które oderwą nas od trudnych obowiązków. Inną przyczyną zmęczenia psychicznego jest przewlekły stres. W sytuacji stresowej wydzielane są hormony adrenalina i kortyzol, które mobilizują ciało do reakcji walki lub ucieczki. Jednocześnie wątroba produkuje więcej glukozy aby zapewnić mięśniom energię do którejś z tych reakcji i to dlatego długotrwały stres sprzyja otyłości i cukrzycy. W stresie serce bije znacznie szybciej, rośnie ciśnienie krwi oraz może powodować bóle głowy i migreny. Stąd pojawia się wyczerpanie fizyczne i psychiczne.

Zmęczenie psychiczne – jak je pokonać?

Można nauczyć się postępować tak aby codzienność nie była zbyt męcząca. Pomocna może być strategia poprzez akceptację i zaangażowanie. Ta strategia koncentruje się na tym aby przyjmować swoją sytuację życiową taką jaka jest (akceptacja) oraz by odnaleźć najważniejsze wartości w swoim życiu i się nimi kierować (poprzez zaangażowanie). Aby odkryć co jest dla nas najważniejsze możemy wyobrazić sobie swój idealny dzień. Znaleźć trochę czasu tylko dla siebie i pójść na spacer. A potem napisać na kartce 5 rzeczy które by stworzyły idealny dzień. Tu mogą być pomocne następujące pytania dotyczące ulubionych czynności, czy bliskich osób w naszym życiu a także pytania o niezrealizowane marzenia. Następnie zastanów się jakie wartości leżą u podstaw każdego z wyborów. Wartości wskazują kierunek w jakim chcemy podążać w życiu i co jest dla nas ważne.

 

Inną strategią są wizualizacje – jest to praca z wyobraźnią, polega na przywoływaniu pozytywnych obrazów czy alternatywnych rozwiązań ewentualnego problemu. Pomocne okazują się również techniki relaksacyjne, które obniżają napięcie i zarazem dodają energii. Znajdźmy dla siebie 10 minut i zastanówmy się jaki był nasz dzień, co się wydarzyło dobrego i złego. Starajmy się przy tym aby nasz oddech był głęboki. Na zakończenie pomyślmy o czymś przyjemnym.

 

Czytaj też: Podlaskie.TV – regionalny i turystyczny portal województwa podlaskiego

POST TAGS:

anna@corobicdalej.pl

Oceń artykuł